Не всі п'ятикласники навіть із високим рівнем психологічної готовності можуть успішно впоратися із труднощами в навчанні й спілкуванні внутрішніми психологічними проблемами. Що вже говорити про тих учнів, у яких були проблеми в початковій школі.
В період адаптації важливо:
-
забезпечити дитині спокійну,
лагідну обстановку;
- чіткий режим;
- зробити так, щоб п’ятикласник постійно відчував підтримку і допомогу з боку вчителів та батьків.
При занадто тривалому процесі адаптації, а також за наявності окремих функціональних відхилень необхідно звернутися до шкільного психолога.
Причини, що
утруднюють адаптацію дітей до середньої школи належать:
-
неузгодженість,
навіть суперечливість вимог різних педагогів, що нерідко істотно
ускладнює життя школяра. Школяр опиняється в ситуації множинності вимог і, якщо
він навчиться враховувати ці вимоги, співвідносити їх, долати пов’язані із цим
труднощі, то опанує вміння, необхідні для дорослого життя;
-
необхідність на
кожному уроці пристосовуватися до своєрідного темпу, особливостей мови, стилю
викладання кожного вчителя.Необхідно,
щобшколярі правильно розуміливживанівчителемтерміни, щозустрічаються в
текстах підручників. Зараз багатоспеціальнихшкільнихсловників, тому
необхіднонавчитидітей ними користуватися. Важливороз’яснити, щонеповне,
неточнерозумінняслівнерідколежитьвосновінерозумінняшкільногоматеріалу;
-
певна
деіндивідуалізація, знеособлювання
підходу педагога до школяра.
Успішність самореалізації підлітків тісно пов’язана із мікрокліматом в учнівському колективі.Важливо, щобвчителі-предметники
створювалиситуації, які б дозволяли учневі:
-
проявлятиініціативу,
- мати право на помилку, на власну думку,
- брати участь у спільнійдіяльності,
- працювати в умовахальтернативи, вибору,
- створюватидемократичну, неавторитарну атмосферунавчання.