Експериментальний навчальний заклад регіонального рівня
Комунальна установа «Молодогвардійська загальноосвітня школа І-ІІІ
ст. № 10
Краснодонської міської ради
Луганської області»
Тема експерименту "Формування соціальної та
комунікативної компетентностей учнів через
систему проектної діяльністі"
Мета дослідження: розробити та експериментально перевірити систему формування соціальної та комунікативної компетентності учнів у школі через проектну діяльність.
Актуальність дослідження: школа ХХІ століття зумовлює необхідність докорінного переосмислення освітньої парадигми, актуалізацію змісту технологій становленняособистості учня як суб’єкта і проектувальника життя, створення проектно-життєвого простору, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка вміє творчо розв’язувати проблеми, прагне змінити на краще свої життя й життя своєї країни. Школа має захистити і підтриматидитину, виробити в неї життєздатність та оволодіти механізмами і технологіями розробки життєвих стратегій, життєвих проектів.
Гіпотеза дослідження полягає в тому, що формування соціальної та комунікативної
компетентності учнів буде ефективним за умов:
– створення у школі системи формування соціальної та комунікативної компетентності учнів, яка поєднує необхідні компоненти та побудована відповідно до логіки та структури навчально-виховного процесу школи;
– організації проектної діяльності учнів у навчанні й вихованні;
– використання провідних механізмів формування соціальної та комунікативної компетентності: позаурочної діяльності, спілкування, особистісно-орієнтованих ситуацій,
тренінгів, ігор, самовиховання;
– забезпечення педагогічної, батьківської та громадської підтримки формування соціальної та комунікативної компетентності на всіх етапах навчання та виховання учнів
загальноосвітньої школи.
Об’єкт дослідження: навчально-виховний процес школи та позашкільна діяльність.
Предмет дослідження: система формування соціальної та комунікативної
компетентності учнів у школі через проектну діяльність
Для реалізації поставленої мети та висунутої гіпотези визначено завдання дослідження:
1. Зробити теоретичний аналіз проблеми формування соціальної та комунікативної
компетентності учнів у педагогічній теорії та практиці.
2. Уточнити зміст поняття «соціальна компетентність учнів», «комунікативна компетентність учнів», визначити критерії, показники та рівні їх сформованості.
3. Визначити педагогічні умови та технологічне забезпечення формування соціальної та
комунікативної компетентності учнів.
4. Забезпечити опанування учасниками навчально-виховного процесу, компетентнісного підходу та проектної технології у навчанні та вихованні.
5. Розробити та експериментально перевірити систему формування соціальної та комунікативної компетентності учнів у школі через проектну діяльність.
6 . Підготувати програму щодо формування соціальної та комунікативної компетентності учнів у школі.
Робота педколективу в рамках експерименту
1. В рамках експерименту проведені наступні заходи:
- обласний семінар «Компетентнісний підхід у навчанні і вихованні учнів.
Формування комунікативної і соціальної компетентностей»;
- педагогічний КВК «Проектна діяльність – потенціал розвитку життєвої компетентності учнів»;
- науково-практичний семінар «Технології проектного навчання»;
- науково-практичний семінар «Взаємодія учня і вчителя у площині проектної діяльності»;
- міський семінар для вчителів математики, фізики, інформатики «Проектна методика на уроках математики, фізики, інформатики»;
- міський семінар для вчителів ОТМ, музики, художньої культури, трудового навчання «Формування міжпредметних компетентностей
в процесі вивчення предметів художньо-естетичного циклу і трудового навчання»;
- міський семінар для заступників директорів «Формування комунікативної і соціальної компетентностей учнів у системі проектної діяльності» в рамках якого вчителями нашої школи були продемонстровані фрагменти розроблених проектів:
- «У колі рідної сім’ї» , 1 клас, учитель початкових класів Душко Л.М.,
- «Обережно! Гриби!», 8 клас, учитель біології Шематович С.М.,
- «Професія, яку я обираю», 10 клас, учитель англійської мови Целікова Л.О.
- Сказочный мир Пушкина», 5 клас, учитель російської філології Харченко Н.Г.
2. В рамках конкурсу учительських проектів «Є ідея!» були створені проекти:
1. «Народні свята» вчителя початкових класів Мисик О.М.;
2. «Модернізм як явище культури кінця 19 ст. початку 20 століття» вчителя російської філології Хау-Ден-Чук В.Ю.;
3. «Зелена весна Луганщини», «В союзе с природой» вчителя хімії Масерової І.О.;
4. «Піфагор» вчителя математики Литвин І.О.;
5. «Summer Holiolaysin the Crimea» («Літній відпочинок в Криму») вчителя англійської мови Целікової Л.О.;
6. «Моє майбутнє в моїх руках» вчителя географії і основ економіки Левченко В.М.
7. «Історія розвитку інформатики для допитливих» вчителя інформатики Воронкової Л.М.
8. Екологічний проект «Земля плаче – серце крає» вчителя початкових класів Мисик О.М.
Переможцем конкурсу-захисту було визнано проект вчителя української філології Лутай Л.В. «Епохи створюють люди».
3. Учні школи в 2009-2010 н.р., 2010-2011 н.р., 2011-2012 н.р. успішно презентували власні науково-дослідницькі проекти «Їх імена – наша гордість. Випускники, які прославили наш край» на обласному конкурсі учнівських проектів і були нагороджені дипломами і цінними подарунками благодійного фонду «Благовест».
4. Проблему формування комунікативних і соціальних компетентностей учнів протягом експерименту розв’язували лекторська група шкільного музею українського побуту і курси за вибором: "Виразне читання і розказування», «Сучасна риторика», «Культура поведінки і мовного спілкування», «Культура мовлення», «Основи журналістики», «Развитие навыков речевой деятельности», «Стилістика сучасної української мови», «Український фольклор», «Світ мистецтв»,«Виховання культури поведінки», «Happy English», «Ділова активність»,
«Власна справа», «Права дитини», робота учнів у клубі «Лідер».
6.Роботу педагогічного колективу було презентовано :
- у науково-методичному каталозі «Кроки до освіти майбутнього» (випуск ІІ)
- у збірці «Проектні технології у виховній роботі навчальних закладів Луганщини»;
- у книзі «Кроки до освіти майбутнього. Досвід інноваційної діяльності навчальних закладів системи загальної середньої освіти Луганської області»;
- в книзі «1000 + 1 ідея сучасної української школи» під редакцією М. Голубенка, А. Дьоміної, М. Мосієнко;
- в газетах «Сфера», «Слава Краснодона», «Краснодонские вести»;
- у журналі «Відкритий урок: розробки, технології, досвід» видавництва «Плеяди»;
- у журналі «Освіта Донбасу»;
- у книзі «Технопарк»;
- на сайті «Освіта.ua», в розділі «Форум педагогічних ідей «Урок» видавництва «Плеяди»;
проведенняобласного науково-практичного семінару«Компетентнісний підхід у навчанні і вихованні учнів.Формування комунікативної і соціальної компетентностей»
1. Доповідь викладача кафедри управління освітою ЛОІППО Касьянової О.В.
«Компетентнісний підхід у навчанні і вихованні учнів»
2. Форми і методи формування комунікативної і соціальної компетентностей учнів на уроках
Касєєва В.П. (українська мова і література)
Целікова Л.О. (англійська мова)
Попко Н.А. (історія)
Душко Л.М. (Я і Україна)
3. Метод проектів у компетентнісно спрямованій освіті
Левченко В.М.
Лутай Л.В.
Мисик О.М.
Мерзлікіна О.М.
Воронкова Л.М.
4. Використання годин варіативної складової для формування комунікативної і соціальної компетентностей учнів
Черткова Л.А.
Лутай Л.В.
Шевченко Н.І.
Хау-Ден-Чук В.Ю.
5. Розв’язання життєво значущих проблем через тренінгові заняття
Слободянюк О.А.
Яхно Ю.О.
Григоренко О.О.
15 листопада 2012 року відбувся
Обласний семінар-творчий звіт
„Формування соціальних і комунікативних компетентностей учнів через систему проектної діяльності”
План семінару
Реєстрація учасників семінару
Привітання учасників семінару
Директор школи Л. Ф. Пилип'юк
Візитка школи
Теоретичний блок
«Компетентнісний підхід в освіті – відповідь вимогам часу»
Директор школи Л. Ф. Пилип'юк
Психологічний супровід експерименту
Практичний психолог М. Ю. Локтіонова
«Формування соціальної і комунікативної компетентностей в урочній та позаурочній діяльності»Заступник директора Н. В. Семенова
«Виховна система школи, спрямована на формування компетентностей»
Заступник директора О. А. Слободянюк
Фрагмент заняття курсу «Культура мовлення» (10 клас)
Тема: «Елементи дискусії. Мистецтво переконання»
Учитель укр. філології Лутай Л. В. Каб. 16
Фрагмент курсу «Права дитини» (5 клас)
Тема: «Охорона здоров’я»
Учитель початкових класів Черткова Л. А. Каб. 16
Фрагмент позакласного заходу з художньої культури «Різдво»
Учитель художньої культури Сердюк І. Б. Каб. 16
Презентація захисту проекту «В чому сила людини?»
Учитель англійської мови Вострікова І. П. Каб. 16
Фрагмент уроку хімії (11 клас)
Тема: «Хімія і здоров’я людини. Швидка їжа»
Учитель хімії Діннік І. І. Каб. 14
Фрагмент заняття курсу «Пізнай себе» (8 клас)
Тема: «Планета нашого класу»
Практичний психолог Локтіонова М. Ю. Каб. 14
Презентація проекту «Зелене мереживо для школи»
Учитель біології Шематович С. М. Каб. 14
Презентація захисту науково-дослідницької роботи «Тихий геній сучасності»
Учениця 11 класу Назарчук Т. Каб. 14
Фрагмент заняття курсу «Основи споживчих знань»
Тема: «Індивідуальні та групові потреби»
Учитель початкових класів Мисик О. М. Каб. 14
Презентація шкільного «Медіа-клубу»
Керівник Парфенчук Н. В. Каб. 12
Презентація волонтерського загону «Нова сила»
Керівник Слободянюк О. А. Каб. 12
Презентація шкільного сайту Каб. 12
Презентація збірника «Формування соціальної і комунікативної компетентностей через систему проектної діяльності (із досвіду роботи)»
Директор школи Пилип'юк Л. Ф. Каб. 12
Підведення підсумків семінару
Детальніше з матеріалами експериментальної роботи можна ознайомитися в розділі "Каталог файлів" (категорія "Есперимент")